Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Corona: Congressen, evenementen en promoties

Veelgestelde vragen

Coronatoegangsbewijs en maatregelen per evenement

  • Onderwijsgerelateerde activiteiten; (Diploma)uitreikingen, promoties en meer

    Alle activiteiten en evenementen die te maken hebben met de reguliere bedrijfsvoering (onderwijs, onderzoek, medewerkersactiviteiten) van de UvA kunnen vanaf 25 september plaatsvinden op UvA locaties zonder coronabeperkingen (dus zonder coronatoegangsbewijs en met de volledige capaciteit).

    Welke evenementen zijn dit?
    Het gaat hier om onderwijs- en onderzoeksgerelateerde activiteiten die primair gericht zijn op (toekomstige) studenten en medewerkers, maar waarbij ook gasten aanwezig kunnen zijn. 

    Naast colleges zijn dit bijvoorbeeld ook;

    • (diploma)uitreikingen
    • promoties
    • oraties
    • open dagen
    • netwerkbijeenkomsten
    • lezingen
    • symposia
    • seminars
    • teambijeenkomsten
    • afscheidsbijeenkomsten
    • diesviering
    • opening academisch jaar.

    Aansluitende borrel
    Als er aansluitend op de activiteit een receptie/borrel is wordt dit als dezelfde activiteit beschouwd, zolang dit in hetzelfde gebouw plaatsvindt.

    Onderwijsgerelateerde activiteiten op externe locaties
    Bovenstaande geldt ook voor activiteiten buiten de UvA-gebouwen, dus op externe locaties (De la Mar theater, Carré etc.). Een verhuurder/exploitant kan echter coronamaatregelen verplicht stellen zoals die gelden voor de betreffende gelegenheid (zoals coronatoegangsbewijzen). Bijvoorbeeld doordat de locatie tegelijkertijd wordt gedeeld met andere groepen. Voor onderwijsactiviteiten en onderwijsgerelateerde activiteiten mogen vooralsnog geen coronatoegangsbewijzen worden ingezet. Indien externe locaties hier toch om vragen, dan is het zaak om met hen in gesprek te gaan en hen te informeren over de vrijstelling hiervan voor onderwijsactiviteiten.

    Allard Pierson en andere locaties
    Alleen specifieke UvA-locaties met een primair publieke functie volgen in eerste instantie hun eigen brancheprotocollen voor wat betreft het organiseren van activiteiten. Dit betreft in ieder geval het Allard Pierson Museum, Spui25 en de Amsterdamse Academische Club.

  • Overige activiteiten; feesten, gala's en alumniactiviteiten

    Voor activiteiten en evenementen die niet direct verband houden met reguliere bedrijfsvoering van de UvA (onderwijs, onderzoek, medewerkersactiviteiten) of die niet primair gericht zijn op medewerkers en (toekomstige) studenten gelden de gebruikelijke coronaregels (zoals inzet coronatoegangsbewijzen en beperkte capaciteit). Ongeacht of deze binnen de UvA-gebouwen plaatsvinden of op externe locaties.

    Wat voor evenementen zijn dit?
    Bijvoorbeeld;

    • feesten
    • gala's
    • alumniactiviteiten.
  • Kantines in UvA-panden en overige horeca

    Voor bedrijfskantines in de UvA-panden die primair gericht zijn op medewerkers en studenten hoeft niet gewerkt te worden met coronatoegangsbewijzen. Voor overige horeca op de campus (zoals bijvoorbeeld het CREA Café) gelden de reguliere coronaregels voor de horeca. Hier worden coronatoegangsbewijzen dus wel ingezet.

    Verhuur UvA-locaties
    Wanneer de UvA locaties verhuurt aan derden, of locaties inzet voor commerciële activiteiten is de uitzonderingssituatie voor het onderwijs niet van toepassing. Voorbeelden hiervan zijn lunchbijeenkomsten voor buurtbewoners of commerciële seminars. De activiteiten die hiermee gemoeid zijn vallen onder de reguliere RIVM-richtlijn voor evenementen.

Andere vragen over evenementen

  • Waar vind ik meer informatie over promoties?

    Promoties mogen weer op volledige capaciteit plaatsvinden in de Agnietenkapel (90 personen) en de Aula (500 personen).

    Andere versoepelingen:

    •  Recepties na afloop kunnen weer op locatie plaatsvinden.
    • Gasten hoeven zich niet meer aan te melden.
    • De mogelijkheid om de promotie te livestreamen blijft bestaan.

    Naar alle informatie over promoveren in coronatijd.

    Vragen?
    Ben je promovendus of betrokken bij een promotie? Kijk in de veelgestelde vragen of je een antwoord op je vraag kunt vinden. Je kunt ook contact opnemen met Bureau Pedel via bureaupedel@uva.nl.

  • Gaan diplomaceremonies en buluitreikingen door?

    Diploma-uitreikingen en promoties, en andere academische plechtigheden indien die verband houden met het onderwijs, worden aangemerkt als onderwijsactiviteiten. Daarvoor geldt dat vanaf 25 september kunnen plaatsvinden zonder coronabeperkingen.

    Per faculteit en opleiding wordt bepaald of er gekozen wordt voor (online) alternatieven. Vragen hierover kun je stellen aan de onderwijsbalie van je opleiding.

  • Wat zijn de richtlijnen voor activiteiten van studieverenigingen?

    Ook voor studieverenigingen is weer meer mogelijk - mits goedgekeurd door het hoofd Bedrijfsvoering van jouw faculteit. Evenementen moeten voldoen aan de RIVM-voorwaarden en passen binnen de capaciteit en de afspraken die gelden binnen de UvA. 

    Keep in touch

    Misschien heeft jouw studievereniging eerder in het jaar al een activiteit georganiseerd via Keep in Touch en ben je al bekend met de actie. Studieverenigingen konden eerder in het jaar al budget aanvragen voor sociale activiteiten door leuke ideeën in te zenden. Er zijn toen vooral online activiteiten georganiseerd zoals een yogaklas en een online silent discofeest.

    Nu is er een nieuwe ronde Keep in Touch opgestart met iets veranderde voorwaarden én is het dus ook mogelijk om meer offline te doen. Om dit te vieren kunnen alle studieverenigingen opnieuw een aanvraag doen bij Keep in Touch. Informeer bij jouw studievereniging hoe jullie samen een idee kunnen inzenden en kijk op de Keep in Touch-pagina voor het aanmeldformulier en de voorwaarden.