Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Statement COR over ombudspersoon UvA

De COR heeft vernomen dat de UvA ervoor heeft gekozen om opnieuw een ombudspersoon in de organisatie op te nemen. De UvA heeft per 2012 de ombudspersoon vervangen door een centrale klachtenregeling. Sindsdien zijn slechts een handvol klachten gemeld. Het grensoverschrijdend gedrag van medewerkers, dat ondanks vele signalen jarenlang kan doorgaan, laat zien dat de centrale klachtenregeling niet afdoende functioneert in de praktijk. Het onderwerp staat sinds 2011 onafgebroken op de agenda van de COR en die heeft in de overlegvergadering met het CvB van 5 april 2019 aangedrongen op het herinvoeren van een ombudspersoon, en die lijkt er dus te komen! Naast het instellen van de ombudspersoon moet het gehele systeem tegen het licht gehouden worden om de sociale veiligheid te kunnen borgen. Op de agenda van de COR blijft de toegankelijkheid, transparantie en daadkracht van de klachtenregeling en de rol van de ombudspersoon staan om een veilige werkomgeving te garanderen.

 

Statement ombudsperson UvA

The Central Works Council (COR) understands that the UvA has decided to take on an ombudsperson as part of the organisation again. The UvA replaced the ombudsperson with central complaints regulations in 2012. Since that date, only a handful of complaints have been made. The transgressive behaviour of staff, which can go on for years despite many warning signs, shows that the central complaints regulations are in practice not fit for purpose. Since 2011, the issue has continuously featured on the COR agenda and, in its consultative meeting of 5 April 2019 with the Executive Board, the council insisted that the position of ombudsperson be reinstated, and it looks like this will happen! As well as the appointment of the ombudsperson, the whole system should be subject to scrutiny so as to ensure social safety. The accessibility, transparency and decisiveness of the complaints regulations and the role of the ombudsperson will remain on the COR agenda in order to guarantee a safe working environment.