Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Marlies de Roode

Marlies de Roode

Wie: Marlies de Roode (1976)
Wat: Hoofd SAP-Applicatiebeheer
Studie: Bedrijfswiskunde en Informatica aan de VU
Eerste baan: Bollen pellen
Favoriete plek op de UvA: Op de veertiende verdieping van Leeuwenburg, het gebouw waar ik werk, heb je het mooiste uitzicht over Amsterdam
Onmisbaar: Collega’s, zonder heb ik geen werk en maken we niks moois

Tijdens haar studie Bedrijfswiskunde en Informatica aan de VU won Marlies de Roode de scriptieprijs, ze was logistiek consultant bij IBM, in Barcelona richtte ze een succesvol internationaal fietstourbedrijf op en nu pioniert ze als afdelingshoofd bij het SAP Expertise Centrum.

En dan werk je opeens bij de UvA. Hoe is dat?      

'Ik ben ooit als programmeur gestart, omdat ik de techniek wilde leren begrijpen en het puzzelen me aantrok, met het voorzien in de behoeftes van de eindgebruiker en klanten. Ik startte bij UvAdata, het platform waarin de managementrapportages van de UvA worden gebouwd. Deze bieden een belangrijke ondersteuning voor het academisch management en het bestuur van de universiteit. Om die data van dienst te laten zijn voor de kwaliteit van de universiteit, moeten ze op een logische manier worden gekoppeld. Ik zit vaak met eindgebruikers aan tafel om te vragen wat de behoeften zijn en welke informatie er nodig is om in die behoeften te voorzien. Zo kan ik in de beschikbare data de goede koppelingen maken. Een erg leuk en continu proces, waar je als consultant van begin tot eind bij betrokken bent. Na bijna vijf jaar bij UvAdata kreeg ik de kans om afdelingshoofd te worden van het hele SAP team en werd ik verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van het softwarepakket voor de bedrijfsvoering én de managementinformatie van de UvA.'

De UvA loopt voorop in de markt op het gebied van IT-ontwikkelingen.

ICTS, dat is wel even iets anders dan IBM. Of niet?         

'Het imago van ICT Services is binnen de faculteiten niet optimaal. Dat is niet altijd terecht, maar ik ben het wel eens met de oproep aan ICT Services om beter te kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt en op wat de gebruikers willen. IT-projecten duren lang. Het eindresultaat loopt dan eigenlijk al meteen achter op de doorontwikkelde techniek. Vernieuwingen vallen vaak tegen en dat is frustrerend voor zowel ICT Services als voor de gebruiker. Aan die werkwijze veranderen wij nu iets. Als je daar namelijk energie in steekt, is haast alles mogelijk.'

Hoe vernieuwend ben je geweest?

'Dit jaar hebben we agile werken geïntroduceerd. Het idee is dat we IT-projecten iteratiever opleveren. Elke twee of drie weken laten we de vooruitgang zien: waar staan we nu? Kleine veranderingen worden al meteen opgeleverd en geïntroduceerd. Zo kan de eindgebruiker er alvast mee aan de gang én kunnen we bijsturen waar en wanneer dat nodig is. Als SAP Expertise Centrum zijn we echt pioniers in dit geheel. Zo hebben we de muren tussen de verschillende afdelingen afgebroken en zijn de medewerkers als team verantwoordelijk voor het hele traject. Bij de UvA zijn we nu ook koploper in de markt op het gebied van SAP-ontwikkelingen (System, Applicaties en Producten). De beweging binnen onze teams geeft mij ontzettend veel energie. Naast teamontwikkeling en andere gebruikelijke managementtaken kan ik nu ook iets wezenlijks bijdragen om ICT Services wendbaarder te maken.'

De beweging binnen onze teams geeft ontzettend veel energie.

Je pioniert dus niet voor niks. Wat is je doel?

'De agile werkwijze zal uiteindelijk ook veel voordeel opleveren voor studenten en wetenschappelijk personeel. Zij hebben natuurlijk direct te maken met applicaties en algoritmen in de roostering en de online leeromgeving. Als de doorontwikkeling van die IT-aangelegenheden agile gebeurt, wordt het geheel wendbaarder. We blijven de applicaties continu verbeteren en studenten en medewerkers kunnen meteen van die verbeteringen gebruikmaken. We willen studenten en medewerkers ook inspraak geven in de verbeteringen die we doorvoeren. De klant staat op één, dat zijn de studenten en de medewerkers. We zijn daarom bezig om stakeholder meetings op te zetten, waar studenten en medewerkers deel van gaan uitmaken. Zonder hun input kunnen we geen ondersteuning bieden. We doen het samen.'