Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Mijn eerste twee maanden

Blog ombudsfunctionaris - januari 2020

PLATO: 'Het begin is het belangrijkste onderdeel van elk werk, vooral als het om prille en delicate zaken gaat, want het is in het begin dat het karakter wordt gevormd en de gewenste indruk gemakkelijker wordt opgenomen.'

Ombudsfunctionaris Jacqueline Schoone

Dit citaat van Plato geeft mijn ervaring als ad interim ombudsfunctionaris weer in de afgelopen twee maanden (‘interim’ omdat ik ervaring opdoe als basis voor de inrichting van de rol van de permanente ombudsfunctionaris). De druk die ik voel om een goede indruk te maken, het goede te doen, direct ‘raak te schieten’. Het was enerverend. De eerste dagen in mijn nieuwe eigen kamer; als een kat in een vreemd pakhuis… Ik ben onafhankelijk en dat betekent ook dat ik zelfstartend ben en het zelf wil en moet uitzoeken! Eerst de communicatie en de website in orde. Daarna nadenken over een soort van kader, uitgangspunten voor mijn werk: wat mogen mensen van mij verwachten, wat kan ik en wat kan ik niet? 

En natuurlijk kennismaken. Met alle decanen, alle directeuren bedrijfsvoering, met directeuren van diensten. Vertrouwenspersonen, PHD-ers, medezeggenschap. Leuke en inspirerende gesprekken. En ook wel goed voor de conditie. Soms was ik op één dag op het Science Park, bij ACTA en op Roeterseiland! Met de fiets best een ritje.  Eerst het vinden van de faculteiten en diensten, dan de etage en de juiste kamer is voor mij, met mijn laag ontwikkeld ruimtelijk inzicht, best een uitdaging. En door de regen kwam ik ook wel eens met natte jas en druiphaar aan. ‘Goh is dat nou de ombudsvrouw?’ sprak mijn innerlijke criticus dan. 

En dan mijn rol als ombudsfunctionaris. Mensen weten me goed te vinden. Het gaat om individuele zaken waarbij ik vaak een doorverwijsfunctie heb, maar zeker ook om meerdere mensen die over hetzelfde onderwerp langskomen. Dat gaat over bredere vraagstukken en die kunnen over meer mensen gaan dan alleen diegenen die werkelijk een afspraak met mij maken.

Vragen en meldingen kunnen gaan over een onveilige werksfeer waar mensen angst ervaren, over ongewenst gedrag van docenten of collega’s, het gevoel ‘weggepest’ te worden, niet gehoord worden terwijl er al heel lang signalen zijn dat het niet goed gaat.  

Mijn taak is een oplossing te zoeken. De mensen die bij mij zijn gekomen waren er niet op uit gelijk te krijgen, om iemand te ontmaskeren of aan te klagen, maar om de situatie te verbeteren: ‘mijn baan kan geweldig zijn, als de sfeer maar goed zou zijn’. Mensen willen dat het gedrag waar ze last van hebben, stopt. Dat dit gedrag niet wordt genormaliseerd. Dat de organisatie hun probleem hoort en serieus neemt. Dat er iets gebeurt. 

Ik heb nu al gemerkt dat ik vanuit die onafhankelijke positie –ik ben ieders ombudsfunctionaris en niet alleen die van degene die iets komt melden!- zaken onverbloemd ter sprake kan brengen. Vanaf het begin is duidelijk dat ik niet voor een praatje kom, dus voor de draad ermee! Het liefst wil ik alle  partijen meenemen, adviseren en laten bewegen in de juiste richting. Omdat het niet vrijblijvend is –ik noem het ‘dwingend adviseren’- kan ik fungeren als een versneller met gezag. Als er te lang om de hete brij wordt heen gedraaid, is er iemand nodig die de pleister er in een keer aftrekt. Ik heb te maken met mensen met karakter. Die veel in hun mars hebben en ver zijn gekomen. Waar ik een stevige ‘middenpositie’ inneem. Jij bent OK en ik ook. En die rol past bij mij.

Wil je iets bespreken, aarzel dan niet!

ombudsfunctionaris@uva.nl
T: 06 11860520